دسته‌بندی نشده

معرفی و گیاه شناسی گل یخ

گل یخ که در انگلیسی به آن Baby sun rose گیاهی چند ساله و علفی است. این گیاه بومی آفریقای جنوبی و مرکزی می باشد. ناز یخی در زادگاه خود در مناطق خیلی گرم و زیر نور شدید خورشید می روید. کشت این گل در مناطق جنوبی کشور ما بسیار رایج است. گل های ریز ستاره ای شکل و برگ های سبز کوچک و ضحیم از ویژگی های ظاهری گیاه هستند. گل یخ سفید، صورتی و قرمز از انواع رنگ های آن هستند. ساقه گیاه خیای بلند نمیب شود و بیشتر به صورت گل یخ رونده رشد می کند. اگر شرایط مناسب باشد این گیاه از بهار تا پاییز گلدهی دارد. در ادامه با شرایط نگهداری گل یخ بیشتر آشنا می شویم.

شرایط نگهداری گل یخ

نور:

اگر می‌خواهید گیاهتان گلدهی خوبی داشته باشد حتما باید نور کافی را برای آن فراهم کنید. گلدان گل یخ رونده را در مکانی کاملا آفتابگیر قرار دهید. اگر محیط گیاه نور کافی نداشته باشد رشد آن کند می شود و گلدهی به مشکل می خورد. پس اگر این گل را در منزل نگهداری می کنید بهتر است آن را در بالکن پرنور قرار دهید. در کمبود نور رشد گیاه علفی می‌شود و زیبایی خود را نشان نمی‌دهد.

آبیاری:

نیاز آبی ناز یخی پایین است و از این جهت با کاکتوس‌ها مقایسه می شود. این گل تا مدت ها در خاک بی آب زنده می ماند و به رشد خود ادامه می‌دهد. یکی از مشکلاتی که گل یخ را تهدید می کند آبیاری بیش از اندازه است. پس در آبیاری ناز یخی باید تعادل را رعایت کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و آبیاری کم باعث تشنه ماندن و خشکی گیاه می‌شود.

خاک:

این گیاه را می توان در هر خاکی پرورش داد. تنهای چیزی که مهم است زهکشی بالای خاک است. مخلوط خاک لومی، ماسه و خاک برگ می تواند خاک مناسبی برای گیاه باشد. بهتر است خاک کمی اسیدی(PH حدود 6/5) باشد.

دما:

ناز یخی بر خلاف اسمش دوستدار سرما نیست و گرما را بیشتر می پسندد. البته دماهای پایین را هم تا حدی تحمل می‌کند.

کوددهی:

کوددهی (با کود مایع) یک بار در انتهای بهار و یک بار در اواسط تابستان باعث تقویت گیاه می‌شود.

هرس:

هرس مداوم گیاه ضروری نیست. البته وقتی ساقه ای بیش از حد بلند می‌شود بهتر است کوتاه شود. در هر بار هرس فقط باید 2/3 شاخه را هرس کرد چون هرس بیشتر از این باعث شوک و استرس گیاه می‌شود. برای تحریک جوانه‌های جانبی به رشد و گلدهی بیشتر، می‌توانید قسمت‌های انتهایی ساقه اصلی را هرس کنید.