گیاه پتوس

علت پیچ خوردگی یا لوله شدن گیاه پتوس

گیاه پتوس

علت پیچ خوردگی یا لوله شدن گیاه پتوس

شاید برایتان جای سوال باشد که چرا برگ‌های پتوسم پیچ خورده؟

گیاه پتوس یا پوتوس یا لوکَژ (با نام علمی: Epipremnum aureum) از خانواده گل شیپوریان و بومی جزایر سلیمان است. این گیاه در خانواده گیاهانی قرار می‌گیرد که به صورت رونده هستند.

گیاه آپارتمانی پتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تزئین منزل است که بسیار طرفدار دارد. زیرا که شرایط نگهداری از این گیاه بسیار ساده است. اگر شاغل هستید و یا وقت کمی برای نگهداری از گیاهان دارید این گیاه مناسب شماست. این گیاه به راحتی رشد می کند و مقاومت بالایی دارد.

این گیاه با شاخه های آویز و برگ های قلبی شکلش زیبایی خانه را دو چندان می کند. علاوه بر زیبایی و مقاومت بالا، از زمان های قدیم تا به حال پرطرفدارترین گیاه از نظر فنگ شویی بوده است و نقش مهمی در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی ایفا می کند. گیاه آپارتمانی پتوس باعث افزایش رطوبت هوای خانه شده و اکسیژن را جایگزین دی اکسید کربن می کند و همانگونه که گفته شد در فنگ شویی هم برای از بین بردن انرژی منفی به کار برده می‌شود.

این گیاه زیبا دارای انواع مختلف با شکل ظاهری متفاوت است که از جمله آنها می توان به پتوس مرمری ، پتوس سبز، پتوس حصیری، پتوس زعفرانی و … اشاره کرد. همانگونه که گفته شد گیاه پتوس خاصیت روندگی دارد و حتی بدون وجود خاک نیز در آب به سرعت رشد می کند. علاوه بر این پوتوس یکی از گیاهانی است که در نور کم نیز می تواند رشد مناسبی داشته باشد. با همه این تفاسیر اگر قصد خرید گیاه آپارتمانی دارید، می‌توانید گل پوتوس را به مجموعه گیاهان خود در خانه اضافه کنید.

پتوس

علت پیچ خوردگی یا لوله شدن گیاه پتوس

1. آبیاری کم

مقدار آبی که به پوتوس خود می دهید می‌تواند بر سلامت طولانی مدت آن تأثیر بسزایی داشته باشد. بسیاری از مبتدیان گیاهان آپارتمانی مرتکب این اشتباه می شوند که آبیاری کمی انجام می‌دهند. آنها فکر می‌کنند به دلیل این که یک گیاه آپارتمانی کم مصرف است، عملاً قابل کشتن نیست.

حتی اگر گیاهان پوتوس ترجیح می‌دهند خاکشان بین دوره های آبیاری خشک شود ، شما باید آنها را حداقل به اندازه ای آبیاری کنید که خاک تا عمق حدود 1 و نیم مرطوب شود. وقتی اطمینان حاصل کردید که خاک آنها به طور مساوی مرطوب است (اما خیس نشده است) ، پوتوس ها بیشترین رشد را دارند.

اگر گیاه پوتوس شما آب کمی دریافت کند، در تلاش برای حفظ رطوبت شروع به پیچیدن یا لوله شدن می کند. بسته به برخی از متغیرها، هر یک یا دو هفته یکبار آنها را آبیاری کنید. سطح رطوبت خاک را با قرار دادن انگشت اشاره در حداقل یک اینچ زیر سطح بررسی کنید.

2.آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد پوتوس شما می تواند باعث پوسیدگی ریشه های آنها شود! آبیاری بیش از حد منجر به غرقابی خاک می شود و ریشه های پوتوس نمی توانند برای مدت طولانی در خاک اشباع زنده بمانند. هنگامی که ریشه های گیاه شما شروع به پوسیدگی می‌کنند، تمام آب و مواد مغذی مورد نیاز پوتوس شما برای رسیدن به ساقه و برگ گیاه قابل دسترسی نیست. این باعث می شود که آنها در تلاش برای حفظ آب به هم پیچیده شوند. اگر منطقی فکر کنیم این گیاه اساساً “تحت آبیاری بیش از حد” قرار می‌گیرد.

با قرار دادن گلدان خود در سوراخ های زهکشی می‌توانید از این مشکل آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید. اگر آنها را ندارید، فقط یک سینی زهکشی به گلدان خود اضافه کنید. این باعث می‌شود آب اضافی قبل از رسیدن به ریشه گیاه از خاک به سرعت خارج شود. به هر حال شن و ماسه را در ته گلدان های خود قرار ندهید.

اگر فقط نوک برگها در حال پیچ خوردن است، نشانه خوبی است. این نشان می دهد که پوسیدگی ریشه هنوز در مراحل اولیه خود است و می توانید گیاه گرانبهای خود را نجات دهید. شما به سادگی باید پوتوس خود را از گلدان خارج کرده و ریشه‌های آن را بررسی کنید. ریشه های سالم سفید رنگ هستند.

به سادگی از قیچی تمیز برای از بین بردن تمام ریشه های پوسیده و قهوه ای استفاده کنید. هنگامی که تمام ریشه های پوسیده را جدا کردید، ابزار خود را بشویید و گلدان خود را در خاک تازه بکارید.

3. گرمای محیط

اگر دمای محیطی که در آن هستند خیلی گرم باشد، متوجه پیچ خوردن برگ های گیاه پوتوس خود خواهید شد. اگر درجه حرارت در محدوده 65-85 فارنهایت (18-29 درجه سانتی گراد) نباشد، شاخ و برگ شروع به جمع شدن می کند. دمای خارج از این محدوده فقط فشار بیشتری به گیاه شما وارد می کند و مانع رشد آن می شود.

سعی کنید گیاه پوتوس خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که آن را در منطقه ای قرار دهید که در طول روز بازتاب داغ داشته باشد، یا جریان هوا به اندازه کافی باشد.

اگر گیاه پتوس شما دارای برگ های صاف و  پهن باشد گیاه سالمی دارید با این حال، اگر برگهای شما به سمت نور می پیچند یا در جهت نور قرار می گیرند، این نشان می دهد که برگ های شما در معرض نور طبیعی کافی قرار ندارند.

می توانید با قرار دادن گلدان خود در محلی که نور طبیعی بیشتری در طول روز دریافت می کند، این مشکل را برطرف کنید. با این حال اگر برگ ها از منبع نور دور شوند، نشانه نوردهی بیش از حد است. در این حالت، به سادگی  گلدان خود را در محلی قرار دهید که کمتر نور مستقیم خورشید دریافت می کند.

نوع گلدان استفاده شده برای هر گل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گل‌های رطوبت دوست مثل پتوس، سرخس، سینگونیوم، برگ انجیری و …. بهتر است از گلدان‌های پلاستیکی استفاده شود.

سایز گلدان هم باید طوری باشد که یک سایز از گیاه شما بزرگتر باشد تا فضای کافی برای رشد ریشه و گیاه به اندازه کافی وجود داشته باشد.

پتوس خشک شده

پتوس در آب

یکی از روش‌های نگهداری از پتوس، نگهداری در آبی است که شما می‌توانید در شیشه های شفاف همانند شیشه های آزمایشگاهی نگه‌داری کنید. بهتر است از شیشه شفاف استفاده کنید تا نور لازم برای گیاه از این طریق تامین شود.

پگونه پتوس را در آب نگهداری کنیم؟

قسمتی از گیاهتان را می‌توانید جدا کنید که این گیاه باید برگ‌های سبز و چند گره داشته باشد. بهتر است از گیاهی که برگ‌های قهوه‌ای و پوسیده شده‌اند استفاده نکنید.

سعی کنید از آب جوشیده و بدون کلر و املاح استفاده کنید. این آب را بهتر است هر 2-3 هفته یکبار عوض کنید. چون اکسیژن این آب کم شده و آب جدید باعث طراوت و شادابی گیاهتان می‌شود.

زمانی که شما گیاه را در آب نگهداری می‌کنید، املاح معدنی مورد نیاز در خاک به گیاه نمی‌رسد. در نتیجه بهتر است برای رشد بهتر گیاه از کود‌های مایع مناسب مثل کود مایع پتوس استفاده کنید.

  • شیشه گیاه را هر چند وقت یکبار با آب و شوینده بشورید تا آلودگی شیشه به گیاه منتقل نشود.
  • شیشه گیاه را در محلی بگذارید که نور کافی  اما به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد.
  • از کود جامد استفاده نکنید. چون این کود در آب حل نشود و مواد مغذی به گیاهتان نمی‌رسد.
  • زمانی که گیاهتان رشد کرد شما می‌توانید از برگ‌هایش قلمه بگیرید تا گیاه سبک شود و توانایی رشد را داشته باشد. حتی می‌توانید بعد از ریشه دادن پتوس آن را در خاک بکارید.پتوس در آب